متفرقه

روشها و منابع مهم و کاربردی برای تقویت writing

روشها و منابع مهم و کاربردی برای تقویت writing

مقدمه

نوشتن چالش برانگیزترین مهارت دانش آموزان پس از صحبت کردن است. برای زبان آموزان، توسعه مهارت‌های مبتنی بر درک مانند خواندن و گوش دادن سریع‌تر و آسان‌تر از کسب مهارت‌های مبتنی بر تولید مانند نوشتن یا صحبت کردن است.در این مقاله به روشها و منابع مهم و کاربردی برای تقویت writing میپردازیم.

خواندن، اولین گام تقویت مهارت writing

هرچه قدر بیشتر بخوانیم با کلمات و نوع جملات و ساختار آنها بیشتر آشنا میشویم در نتیجه هنگام نوشتن مطالب کار راحتتری داریم. این موضوع را به راحتی میتوان در مورد زبان مادری خود هم حس کرد. خواندن بیشتر کتاب برابر است با افزایش دایره لغات و روان و بدون تپق صحبت کردن. در نتیجه کیفیت مهارت Writing شما به میزان مطالعه‌تان به زبان انگلیسی رابطه مستقیمی دارد. به واسطه خواندن شما شکل نوشتاری صحیح کلمات، نحوه قرار دادنشان در جملات، نحوه جمله سازی مناسب و … را یاد می گیرید.

با نوشتن جملات ساده شروع کنید

ساده و کوتاه نوشتن، قدم اول در تمرین مهارت writing است. نوشتن باید بخشی از برنامه‌ی روزانه‌ی شما باشد. خاطرات روزمره‌ی خود را  به زبان انگلیسی بنویسید. خاطره‌نویسی یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین تمرین‌هایی است که میتواند به شما کمک کند. مهارت نوشتاری نیز همچون دیگر مهارت‌ها نیاز به تمرین و تکرار دارد و ساده‌ترین ابزار برای این منظور نوشتن خاطرات روزانه است.

میتوانید در مورد افکار خود بنویسید و یا برای دوستان زبان آموز خود نامه بنویسید. هدف از انجام این تمرین عادت شما به نوشتن حتی با کوچکترین وساده ترین جملات در روز است. نوشتن روزانه، یک تمرین فوق العاده کاربردی است چرا که شما هر روز با رایتینگ رو به رو هستید و قرار است جملات جدیدی را خلق کنید، به همین خاطر مهارت تان بیش از پیش قوی تر می شود. اینکه در نهایت نوشتن تبدیل به بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه روزانه شما گردد. از همین امروز شروع کنید؛ از متن‌های کوتاه شروع کرده و به تدریج نوشته خود را طولانی‌تر کنید.

دایره لغت خود را افزایش دهید

یادگیری لغات بیشتر کمک میکند تا در نوشتن عملکرد بهتری داشته باشید. برای بیان عقاید و افکار خود در مورد یک موضوع نیاز به دانستن لغات و اصطلاحات بیشتر احساس میشود. حتما با این موضوع رو به رو شده اید که هر چه برای بیان یک موضوع به دنبال کلمه ای مناسب می گردید آن را پیدا نمی کنید. لغات مختلف را در ذهن دسته بندی کنید و بهترین و مناسب ترین لغتی که بیان کننده منظورتان است را انتخاب خواهید کرد. برای این منظور سعی کنید هر روز لغات جدیدی یاد بگیرید و به واسطه ترفندهای قبل مثل نوشتن خاطرات روزانه آنها را در قالب متن هم به کار ببرید.

طرح کلی متن را در ذهن خود ترسیم کنید

یکی از بهترین و مفیدترین روش ها در بهتر نوشتن به زبان انگلیسی،ترسیم نقشه ذهنی یا همان Mind Map است . هدف از این کار سازمان دهی اطلاعات، دسته‌بندی آنها، حذف مطالب اضافی و تمرکز روی انسجام متن نهایی است. داشتن یک نقشه کلی از آنچه میخواهید به تحریر در آورید می تواند به کاهش استرس شما و افزایش اعتماد به نفستان در مبحث writing کمک به‌سزایی کند. این روش‌ تمرین خوبی برای یادگیری سر و سامان دادن به ایده‌هایتان  و تبدیل آنها به یک متن قوی می باشد.

همان طور که میدانید کوتاه‌ترین متن در زبان انگلیسی شاملسه قسمت  مقدمه (introduction)، بدنه اصلی متن (Body) و بخش نتیجه‌گیری پایانی  (Conclusion) است. برای متون طولانی‌تر، تعداد پاراگراف‌های Body بیشتری خواهیم داشت. با اطلاع داشتن از این موضوع میتوانیم نوشته های خود راسازمان دهی کنیم و در هر پاراگراف به جزییات مربوطه بپردازیم. با این کار نظم و هماهنگی متن خود را بهبود دهیم.

نقشه ذهنی (Mind Map) راهی آسان برای ایده‌پردازی طبیعی از طریق بارش فکری است و به شما این امکان را می‌دهد که  ایده‌های خود را با خلاقیت بیشتری سازمان دهی کنید.

منابع مفید برای تقویت مهارت در نوشتن

 Longman Academic Writing Series

ويژگي هاي مهم مجموعه کتاب  Longman Academic Writing Series که آن را از ساير دوره هاي آموزشي متمايز مي کند به میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

• ارائه يک الگوي نوشتاري واقعي «Realistic writing models» با ژانرهاي مختلف در حوزه مختلف در ابتداي هر درس

• ارائه سوال هاي مختلف راجع به هدف، پاراگراف آغازي و پاياني و مطالب ذکر شده

• ارائه تمرين با هدف آموزش واژگان جديد و مهم به کار رفته در متن و عبارات هم نشين در بخش «vocabulary» در راستاي تقويت کيفيت نوشته

• ارائه دستورالعمل هاي گام به گام در بخش «step-by-step approach» در راستاي شيوه شروع، بسط و اتمام پاراگراف ها و تشريح پاراگراف هاي ذکر شده در متن

• ارائه بخشي به نام «Writing Tip» که نکات نوشتاري را در متون آکادميک يادآورشده و باعث افزايش تجربه نگارش در اين زمينه مي شود.

Academic Writing Course

کتاب Academic Writing Course مناسب برای زبان آموزان در سطح FCE و بالا تر است که می خواهند مهارت های نوشتاری خود را گسترش دهند. این کتاب به دو بخش تقسیم می شود.
۱- عملکرد های انگلیسی نوشتاری
۲- ضمیمه ها
بخش اول که بخش اصلی کتاب است شامل ۱۵ درس است. این درس ها تمام جنبه های نوشتن آکادمیک شامل، ساختار، شرح، روایت، نمونه، کنتراست، بحث، تفسیر داده ها و ارائه نتیجه گیری را مورد برسی قرار می دهد.
در بخش دوم ۱۰ ضمیمه وجود دارد که به عنوان یک بانک مواد کاربردی از درس های اصلی است. این ضمیمه ها بر روی حوزه هایی مثل دقت، صدا و املا، علائم نقطه گذاری، افعال بی قاعده و … تمرکز می کنند.

 Collins Writing for IELTS

کتاب Collins Writing for IELTS 2nd Edition به صورت تخصصی برای داوطلبانی طراحی شده که نمره آزمون بخش نوشتاری آن‌ها 5 تا 5.5 است و مایلند این نمره را به 6.5 یا بالاتر برسانند. در ویرایش دوم، کتاب به صورت قابل توجهی ارتقا پیدا کرده و استفاده از آن ساده‌تر شده است. این ویرایش از کتاب Collins Writing for IELTS 2nd Edition حالا کاملا رنگی است که از لحاظ بصری برای داوطلبین جذاب‌تر است و بخش‌های جدیدی دارد که دانش‌آموزان را به صورت کامل برای آزمون آماده می‌سازد.

پاسخنامه کامل و جامع همراه با توضیحات تکمیلی و بخش جدید «Watch Out!» که غلط‌های معمولِ آزمون آیلتس را هشدار می‌دهند، از دیگر ویژگی‌های کاربردی ویرایش جدید هستند. نکته قابل توجه درباره کتاب Collins Writing for IELTS این است که این کتاب بر روی آزمون رایتینگ (نوشتاری) آکادمیک و نه عمومی تمرکز دارد  این مجموعه بی‌نظیرِ تقویت‌‎کننده مهارت‌های انگلیسی را به تمام داوطلبان سطح B1 پیشنهاد می‌کند.

جمع بندی

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم مهمترین راز موفقیت در یادگیری زبان تمرین و تکرار است. در این مقاله سعی کردیم با معرفی روشها و منابع مهم و کاربردی برای تقویت writing شما زبان آموزان اشاره کنیم. و امیدواریم که در کنار تلاش و کوشش به هدف مورد نظرتان برسید.

                       “زبانکده فرامرزی با سالها تجربه در زمینه‌ی فروش کتابهای زبان در خدمت شماست”

                                                        برای دریافت مشاوره رایگان، کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید